TIPS PEMILIHAN PAKAIAN SEWAKTU MEMBELI BELAH

5 TIPS PEMILIHAN PAKAIAN SEWAKTU MEMBELI BELAH



ASSALAMUALAIKUM DAN SALAM SEJAHTERA....

Pernahkah anda semua mengalami situasi seperti ini ?




“Wah, cantiknya baju tuh ! nak beli lah. Muat tak muat belakang kira janji aku dapatkan dia dulu!”

Membeli tanpa berfikir panjang ! Jaga-jaga takut di kesudahannya kamu menyesal kerana berhabis duit demi sehelai pakaian yang kamu sendiri tidak puas hati.  Jom pelajari 5 pekara yang seharusnya kamu titik beratkan ketika memilih pakaian.
  •   Saiz yang betul


Sebaiknya sebelum kamu membeli pakaian, apa kata kamu cuba dahulu. Kerana tidak semua baju yang cantik selesa untuk di pakai. Jadi, sebelum membazir apa kata kamu pastikan dahulu adakah ia berbaloi untu di beli atau sebaliknya.
  •   Rona warna yang sesuai


Pemilihan warna juga penting. Kamu perlu berfikir sejenak adakah baju yang cantik ini warnanya sesuai dengan warna kulitmu ? adakah warna itu boleh dipadankan dengan kasut-kasut kamu yang lain. Adakah ia sesuai dengan warna tudung mu dan sebagainya.

  • Teliti jenis kain


Jika kamu seorang yang kuat berpeluh, seeloknya kamu lihat dan teliti betul-betul kualiti dan jenis kain baju yang ingin kamu beli itu. Adakah ia jenis kain yang serap peluh atau sebaliknya. Bukan apa takut-takut2 jenis kain itu tidak sesuai dengan mu dan akan menyebabkan bau badan yang kuat. Jadi nanti sia-sia sahaja kamu berlawa-lawa sekali berbau pula!
  •   Pastikan baju tidak berlubang atau koyak!


Jaga-jaga! Adakalanya malang tidak berbau. Siapa yang akan perasan kalau baju atau seluar yang kamu beli itu berlubang atau terkoyak ? Jadi, pastikan betul-betul adakah pakaian itu dalam keadaan sempurna atau sebaliknya nanti tak pasal kamu perlu ke kedai itu semula untuk kali ke dua!

  • Pastikan zip berfungsi dengan betul


Selain daripada memastikan baju atau seluar itu tidak berlubang atau terkoyak. Kamu juga harus memastikan adakah zip (jika ada) ia berfungsi dengan betul atau tidak. Mana tahu sedang kamu berbangga dengan baju baru ada pula insiden yang memalukan berlaku.






THANK YOU SWEETIE READERS !

PERSONALITI WANITA DENGAN CARA BERJALAN

7 SIKAP WANITA DENGAN MELIHAT CARA BERJALAN 


ASSALAMUALAIKUM DAN SALAM SEJAHTERA....


  • Kelihatan Seperti Tidak Memijak Tanah

Golongan wanita yang jalannya berginjat, wanita ini kononnya bersifat tidak jujur, mulutnya laser dan menyinggung perasaan orang lain terutamanya ketika berbual. Dia juga dikatakan terkenal dengan sikap egonya. Dan yang lebih parah, wanita ini biasanya seorang yang boros atau suka membazir tanpa berfikir sebelum berbelanja. Tapi jangan berkecil hati, kerana wanita seperti ini biasanya menjadi pujaan ramai lelaki.



  •  Sering Menoleh Ke Kanan Dan Kiri
Wanita yang berjalan seperti ini biasanya pandai menyimpan rahsia. Walaupun ramai yang menganggap wanita yang berjalan seperti ini tidak jujur, suka menipu teman sendiri, dan merugikan teman bualnya, namun, ramai lelaki yang berusaha untuk menakluk hatinya. Kononnya wanita seperti ini senang diatur dan diuruskan.



  • Suka Menunduk
Wanita seperti ini katanya memiliki sifat yang tertutup. Dia hanya akan berbual dengan orang-orang yang rapat dengannya dan boleh dipercayai. Wanita seperti ini biasanya sukar untuk ditawan hatinya. Di samping sikapnya yang dingin, wanita seperti ini tidak peduli dengan percintaan. Namun, jika ada lelaki yang berjaya menawan hatinya, dijamin lelaki itu akan beroleh kebahagiaan. Ini kerana, wanita jenis ini sangat setia, dan dia tidak akan mengkhianati lelaki yang dicintainya.



  • Berjalan Menatap Lurus Ke Depan
Mereka yang berjalan seperti ini biasanya memiliki pendirian yang teguh, dan bukannya mudah hendak menggoncangkan imannya. Jangan sekali-sekali menentang apa yang pernah dikatanya, jika anda tidak mahu mendengar dia berleter panjang lebar. Meskipun pendiriannya teguh, tapi dia selalu berselisih pendapat. Jadi tak hairanlah kalau wanita seperti ini hanya mahu berbual dengan orang yang perpengalaman luas.


 

  • Badan Bergerak ke Kanan dan Kiri
Wanita yang berjalan dengan gaya yang sedemikian selalunya bersikap tidak ambil kisah dengan masalah yang berlaku. Apa pun masalah yang ada dihadapannya, dia menganggap itu sebagai perkara kecil. Walhal masalah itu sebenarnya agak rumit dan memerlukan kebijaksanaan untuk diselesaikan. Kerana sifatnya yang suka ambil mudah ini, banyak persoalan yang akhirnya tidak dapat diselesaikan dan akibatnya merugikan dirinya sendiri.


  •  Badan Nampak Tegak

Wanita ini tegas dalam menentukan sesuatu. Dia tidak mahu urusan peribadinya dicampur oleh orang lain. Gaya bicaranya selalu serius seperti ingin menunjukkan dia memiliki pendirian teguh. Dan yang menarik tentang wanita ini, dia bertanggungjawap terhadap apa yang pernah dilakukannya. Dia menyenangi lelaki yang berdikari tanpa menghilangkan sifat-sifat romantiknya.



  • Berjalan seperti Zirafah

Maksudnya, ketika melangkahkan kaki, badannya kelihatan bergerak ke depan dan ke belakang. Wanita jenis ini sangat lemah perasaannya. Dia seorang yang mudah terasa dan mudah tersinggung. Jadi, jika berbual dengan wanita seperti ini sedikit sebnayak kenalah menjaga perasaannya agar tidak tersinggung, kerana wanita ini mudah mengalirkan air mata.
Panduan ini bukanlah semata mata hanya berguna untuk lelaki tapi boleh jugak di jadikan peringatan kepada wanita wanita diluar agar berjalan dengan sopan. Macam biasa, tip ini hanya panduan bukan semestinya betul dan setiap individu adalah berlainan. Sekian. Wallahualam.


THANK YOU SWEETIE READERS !

KEAJAIBAN DUNIA



      ANTARA KEAJAIBAN DUNIA YANG JARANG DIKETAHUI ORANG


ASSALAMUALAIKUM DAN SALAM SEJAHTERA....




  •  Banaue Rice Terraces, Philippines.
Yang pertama adalah Banaue Rice Terraces yang terletak di filipina. teras ini sudah berusia sekitar 2000 tahun, teras ini diukir di pegunungan Ifugao di Filipina oleh nenek moyang orang-orang pribumi. Rice Terraces biasanya disebut oleh Filipina sebagai "Eighth Wonder of the World". Hal ini biasanya pemikir bahawa teras dibangun dengan peralatan minim, sebagian besar dengan tangan. Teras ini terletak sekitar 1500 meter (5000 kaki) di atas permukaan laut dan mencakup 10.360 kilometer persegi (sekitar 4000 mil persegi) dari gunung.
  •  Sigiriya, Sri Lanka
Sigiriya atau yang disebut juga sebagai lion's rock, adalah benteng batuan kuno dan reruntuhan istana terletak di pusat Kabupaten Matale Sri Lanka, dikelilingi oleh sisa-sisa jaringan yang luas kebun, waduk, dan struktur lainnya. Sigiriya dibangun pada masa pemerintahan Raja Kassapa I (AD 477-495), dan merupakan salah satu dari tujuh Situs Warisan Dunia Sri Lanka.
  •  Tower of Hercules, Spain
Anda tau kan yang namanya hercules ? ternyata ada juga loh menaranya, Menara Hercules merupakan nama sebuah mercusuar kuno yang terletak di A Coruña, Spanyol. Menara ini mulai dibangun pada tahun 1788.
  • Toruń, Poland
Toruń ialah sebuah kota di Polandia di Województwo kujawsko-pomorskie di sungai Wisła (Vistula). Kota ini terkenal dengan daya tariknya seperti daerah arsitekturnya dan kota pendidikan yang terkenal (seperti Universitas Nicolaus Copernicus di Toruń).
  •  Ajanta Caves, India
 
Ajanta Caves di Maharashtra, India adalah batu monumen gua yang berasal dari abad kedua SM, berisi lukisan-lukisan dan patung dianggap sebagai mahakarya seni agama Buddha baik dan gambar gambar seni universal.
  •  Valley of Flowers, India
Taman Nasional Valley of Flowers adalah sebuah taman nasional India,berada tinggi di Himalaya Barat, yang terkenal dengan padang bunga alpine endemik dan keindahan alam yang luar biasa.
  • Metéora, Greece
 
Meteora atau yang disebut juga dengan "batuan yg dihentikan" adalah salah satu biara Ortodoks Timur kompleks yang terbesar dan paling penting di Yunani, kedua dari Gunung Athos. Keenam biara dibangun di atas pilar batu pasir alam, di tepi barat laut Dataran Thessaly dekat sungai dan Pindus Pineios Pegunungan, di pusat kota Yunani.
  •  Bagan, Myanmar
 
Bagan yang sebelumnya disebut Pagan, adalah kota kuno di Divisi Mandalay, Myanmar. Sebelumnya dijuluki Arimaddanapura atau Arimaddana dan juga disebut Tambadipa atau Tassadessa. Kota ini merupakan ibukota beberapa kerajaan kuno di Burma.
  •  Leptis Magna, Libya
 
Leptis Magna merupakan salah satu bangunan bersejarah yang terletak di pinggiran kota Tripoli. Ini adalah sebuah kota terkemuka Kekaisaran Romawi.
  •  Library of Celsus, Turkey


Perpustakaan Celsus (di Turki) dibangun untuk menyimpan 12.000 gulungan dan untuk melayani sebagai makam monumental bagi Celsus yang telah mjd konsul di tahun 92 M, Gubernur Asia pada 115 AD, dan seorang kaya dan populer oleh warga lokal. Bangunan ini penting sebagai salah satu contoh yang masih tersisa Romawi kuno yang dipengaruhi perpustakaan. Ini juga menunjukkan bahwa perpustakaan umum yang dibangun tidak hanya di Roma sendiri tapi di seluruh Kekaisaran Romawi.



THANK YOU SWEETIE READERS !

VAKSINASI PERCUMA

          PROGRAM VAKSINASI HPV UNTUK WANITA
ASSALAMUALAIKUM DAN SALAM SEJAHTERA....


Apa itu Human PapillmoVirus ( HPV ) ?

HPV adalah penyebab utama kanser serviks yang disebarkan melalui hubungan seks. Kanser serviks ini terjadi sekurang-kurangnya 10 tahun selepas dijangkiti HPVtetapi tidak semua jangkitan HPV akan mengakibatkan kanser serviks / kanser pangkal rahim.



Vaksinasi HPV ?

  • Vaksinasi yang diberi dapat mencegah kanser serviks akibat jangkitan HPV.
  • Sebaik-baiknya vaksinasi ini diberi sebelum hubungan seks berlaku.
  • Vaksinasi ini diberi secara suntikan di bahagian atas lengan sebanyak 3 kali suntikan dalam tempoh 6 bulan mengikut jadual berikut:



Vaksinasi
Tempoh Masa
Pertama
Tarikh vaksinasi pertama diberikan
Kedua
1 bulan selepas suntikan pertama
Ketiga
6 bulan selepas suntikan pertama


*vaksin yang digunakan untuk vaksinasi ini tidak mengandungi produk yang meragukan

Kriteria wnita yang layak di bawah program ini :

  • Wanita warganegara yang berumur 18 tahun.
  • Tidak hamil.
  • Tidak pernah mengalami kesan sampingan teruk setelah menerima suntikan pertama atau suntikan kedua.
  • Tidak pernah mengalami alahan teruk yang perlu dirawat di hospital.
Kesan sampingan

Vaksinasi ini adalah selamat. kesan sampingannya seperti pelalian lain, anda mungkin mengalami sakit, bengkak atau kerengsaan di tempat suntikan dan demam, pening kepala, loya atau muntah. Sekiranya anda mengalami masalah lain akibat suntikan, sila dapatkan rawatan susulan di klinik atau hospital yang berhampiran.


Ini penting

Pastikan anda melengkapkan 3 dos vaksinasi dalam tempoh 6 bulan. 3 dos vaksinasi memberi perlindungan optima dari jangkitan HPV serta boleh mencegah 70% kejadian kanser serviks.

Tempat mendapatkan vaksinasi

Dapatkan vaksinasi di Klinik Nur Sejahtera LPPKN berhampiran. Sila semak alamat klinik di laman sesawang LPPKN. Jika anda berada di Institusi Pengajian Tinggi Awam (IPTA), vaksinasi akan diberikan di Pusat Kesihatan IPTA. Vaksinasi adalah PERCUMA.








THANK YOU SWEETIE READERS !

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...